سازه های چادری به سازه پارچه ای و سازه غشایی نیز معروف است . که نوعی ساخت ساز مدرن با متریال مصرفی کاملا متفاوت نسبت به دیگر سازه ها میباشد. نحوه شکل گیری و رونق این نوع از سازه  ریشه در فرهنگ اقوام کهن دارد. چادرهای عشایر الهام بخش سازه پارچه ای میباشد.به دلیل استفاده از متریال خاص در سازه های پارچه ای این نوع سازه دارای ویژگی هایی همچون ساخت و ساز سریع، قابلیت تاشو و بازشوندگی می باشد . قیمت ارزان نسبت به دیگر سازه ها از جمله سازه کابلی و طول عمر مفید نسبتا قابل قبول و مقاوم در برابر اشعه آفتاب میباشد.

انواع سازه های چادری

  • سازه مخروطی

برای پوشش محیط از سازه چادری مخروطی جهت عدم نفوذ آب باران استفاده می شود. این نوع از سازه چادری به دلیل فرم و همچنین دارا بودن راه خروج آب از سطح پارچه دلیل استفاده سازه های غشایی مخروطی در این گونه محیط ها می باشد. از انواع سازه چادری مخروطی میتوان از آلاچیق های VIP نام برد.

  • سازه زین اسبی

این نوع از سازه چادری برای ایجاد سطح سایه در محیط های باز بیشتر کاربرد دارد. سازه های چادری زین اسبی به دلیل فرمی که دارد بیشتر برای سالن های چادری و پارکینگ چادری مورد استفاده واقع میشود. از زین اسبی در محیط های داخلی به صورت المان هم مورد استفاده قرار میگیرد.

  • سازه کششی

سازه های پارچه ای کششی به دلیل ایجاد مقاطع مختلف کشش جهت فرم دهی سازه چادری میتواند به اشکال و ابعاد مختلفی اجرا شود. سازه های کششی به دلیل سبکی در ابعاد بزرگ قابل اجرا میباشد. سازه های چادری با قابلیت پرتابل بودن میتواند بسیاری از مشکلات در یک پروژه را از جمله ساخت پارکینگ متحرک بر طرف سازد.

کاربرد سازه های چادری

امروزه در اماکن و معابر گوناگون بهره میبرند. پیشرفت تکنولوژی ساخت سازه های چادری تابه امروز بسیار زیاد بوده است. بطوریکه از سازه های پارچه ای برای پوشش سقف با ارتفاع و دهنه زیاد استفاده می شود . مانند سقف سالن های فرودگاه ها و سقف استادیوم ها استفاده میشود.سازه های غشایی به عنوان سازه ای کارآمد در صنعت ساخت و ساز شناخته شده است . به گونه ای که از سازه چادری در نماهای ساختمان و پوشش سقف  استفاده میشود. همچنین استفاده از سازه های پارچه ای در روف گاردن ها متداول شده است. تمامی این کاربری به دلیل مزیت این نوع از کار به وجود آمده است. زیبایی فرم پارچه و ویژگی خمیدگی در ضلع  باعث محبوبیت سازه چادری شده است.

متریال

  • PES PVC – پارچه PVC با روکش پلی استر با ویژگی مستحکم در فشار های کششی و عدم شکستگی در خمش
  • PES PVC PVDF – پارچه PVC با روکش پلی استر و یک لایه اضافه در سطح بیرونی پارچه جهت جلوگیری از چسبندگی گرد و غبار بر روی سطح پارچه
  • نوع دیگری از پارچه PVC با روکش اضافی در سطح بیرونی پارچه برای گریز پذیری از گرد و غبار و خود تمیز شوندگی
  • HDPE پارچه ای با الیاف در هم تنیده شده جهت جلوگیری از تابش نور خورشید و ایجاد سطح سایه

پارچه  مصرفی در سازه های چادری با طول عمر بالای بیست سال و اشتعال پذیری کم مورد استفاده قرار میگیرد . در برخی از پارچه ها به دلیل عدم اشتعال و استفاده از روکش خاص بر روی سطوح بیرونی و پارچه مصرفی قابلیت ضد UV و قابلیت خود تمیز شوندگی را به سازه بخشیده است.با توجه به کشش پارچه  مقدار وزن آن تعیین میشود. برای استراکچر سازه های پارچه ای با توجه به نیاز سازه از لوله، قوطی و خرپا با آلیاژهای مختلف می باشد . پوشش های گالوانیزه و رنگ های صنعتی مقاوم در برابر شرایط جوی گوناگون استفاده میشود. اتصالات پارچه به استراکچر در سازه های غشایی توسط ورق های فولادی برش خورده می باشد . در ساخت این نوع ورق ها از  دستگاه CNC و آلیاژهای با مزیت ضد زنگ زدگی استفاده میشود.

طراحی ، اجرا و نصب سازه چادری

  • تشخیص نوع کاربری سازه
  • بررسی محل مورد نظر برای نصب سازه چادری جهت اجرا
  • نقشه برداری از محل نصب سازه چادری فرم و مدل سازه پارچه ای
  • فرم یابی و هماهنگی با کارفرما طبق نیاز سازه اقدام به صفحه گذاری جهت اتصال ستون و تیرک ها
  • انتقال استراکچر سازه چادری به محل نصب و مونتاژ استارکچر در محل نصب
  • نصب پوشش سازه های پارچه ای بر روی استراکچر